RSS Feed

Zaitun

Posted on
Zaitun (Olea Europaea) sudah dikenal sejak dahulu oleh penduduk di kawasan Mediterania, sebagai makanan. Dengan mengkonsumsi zaitun, kondisi kesehatan mereka terbaik jika dibandingkan dengan yang lain. Angka penderita gangguan jantung lebih kecil dan kondisi kesehatan mereka tetap terjaga.
Beratus-ratus tahun yang lalu, dalam puisi Romawi disebutkan bahwa buah zaitun dapat memulihkan dan mempertahankan daya tahan tubuh. Tidak hanya buah zaitun, Hippocrates yang dikenal sebagai bapak ilmu kedokteran, mengungkapkan bahwa minyak zaitun bernilai terapi dan dapat digunakan untuk kesehatan. Dan ranting pohon zaitun dapat dipergunakan sebagai mahkota pada penobatan pemenang perlombaan, sebagai simbol kemenangan dan perdamaian.
Zaitun dapat tumbuh dengan baik pada daerah yang memiliki iklim yang mirip dengan daerah Mediterania. Pohonnya berupa semak yang selalu berwarna hijau dengan tinggi 8 – 15 meter. Daun berwarna hijau keperakan berukuran panjang antara 4 – 10 cm, lebar 1 – 3 cm. Memiliki bunga yang berwarna putih dan buah yang berukuran 1 – 2, 5 cm. Biasanya panen dilakukan saat buah masih berwarna hijau, atau ketika buah sudah masak. Ciri buah masak adalah jika buah tersebut sudah berubah warna menjadi ungu gelap (untuk jenis zaitun hitam).
Zaitun dapat dikonsumsi secara langsung, ataupun diawetan terlebih dahulu dengan cara di fragmentasi. Dan sebelum difragmentasi, buah dikemas dalam larutan garam. Buah yang dikalengkan memiliki warna hitam karena pengaruh bahan kimia yang dicampurkan. Kulit bagian luar buah mengandung 60 – 70 % minyak. Minyak zaitun mengandung asam lemak jenuh (asam palmitat, asam stearat, asam arachidat, asam miristat, dan lignoserat dengan kadar kecil), asam lemak tak jenuh mono, asam lemak tak jenuh poli, vitamin E, dan vitamin K.
Yunani merupakan penghasil minyak zaitun dengan kualitas extra virgin olive oil terbesar di dunia. Minyak yang dihasilkan melalui proses penekanan tanpa penambahan kualitas bahan kimia. Sedangkan kualitas yang lain yang lebih rendah kualitasnya adalah minyak yang dibuat melalui proses kimiawi untuk menetralkan rasa yang kuat dan kandungan asam.
Manfaat mengkonsumsi buah dan minyak zaitun :
  • Menjaga kesehatan pembuluh darah jantung, sehingga menurunkan resiko pada penyakit jantung koroner. Yang disebabkan karena adanya mono unsaturated fat, terutama asam oleat. Namun ada juga penelitian yang menunjukkan khasiat minyak terhadap kesehatan jantung disebabkan oleh kandungan senyawa golongan fenol, bukan asam lemak. Kandungan senyawa fenol berfungsi sebagai antioksidan, yang dapat menjaga elastisitas dinding pembuluh darah arteri.
  • Mencampurkan minyak zaitun ke dalam makanan dan menggosokkan pada kulit secara rutin berfungsi dapat melembabkan kulit.
  • Sebagai laksatif ringan untuk memudahkan proses buang air besar.

Pemakaian minyak zaitun cenderung aman, karena tidak ada reaksi alergi yang ditimbulkan akibat pemakaiannya.(infosehat.com)
Zaitun (Olea europaea) adalah pohon kecil tahunan dan hijau abadi, yang buah mudanya dapat dimakan mentah ataupun sesudah diawetkan sebagai penyegar. Buahnya yang tua diperas dan minyaknya diekstrak menjadi minyak zaitun yang dapat dipergunakan untuk berbagai macam keperluan. Zaitun adalah anggota suku Oleaceae
Tanaman zaitun memiliki ciri-ciri di antaranya:

  • tumbuh sebagai perdu mempunyai bunga berbentuk lonceng
  • daun tunggal dengan kedudukan berhadapan tanpa daun penumpu
  • bunga banci atau berkelamin tunggal dan buah menumpang
  • buahnya berupa buah batu dengan biji memiliki endosperma

Zaitun mulai berbuah saat berumur lima tahun dan usianya dapat mencapai ribuan tahun, sehingga yang tadinya perdu telah menjadi pohon besar. Pohon zaitun yang berumur ribuan tahun di antaranya pernah ditemukan di Palestina yang bertahan hidup hingga 2000 tahun.
Distribusinya meliputi daerah-daerah iklim panas sampai iklim sedang. Kebanyakan jenisnya dapat ditemui di Asia dan daerah Laut Tengah. Tumbuhan ini masih berkerabat dengan melati (Jasminum sambac).
Tangkai zaitun berdaun sering dipakai sebagai lambang perdamaian dan telah lama menjadi bagian kebudayaan Barat. Di dalam masyarakat ini dahan zaitun menjadi lambang perdamaian dan telah ditanam sejak ratusan tahun yang lalu untuk diambil buahnya yang sedap. Dari filosofi tersebut dapat kita ambil intisari bahwa dengan tumbuhnya zaitun akan membawa perdamaian.
Banyak manfaat dari pohon zaitun ini. Selain buahnya yang enak, kayu dari pohon zaitun juga sangat bagus, keras dan indah. Selain untuk dimakan buah zaitun juga digunakan sebagai penyedap makanan. Apabila diperas buahnya, kita dapat memperoleh minyaknya. Minyak ini dapat digunakan sebagai bumbu salad dan belakangan banyak digunakan untuk bahan kosmetik yang dapat menjaga kelembaban dan kekencangan kulit sehingga diyakini dapat menjadikan kulit awet muda. (Wikipedia,ensiklopedia bebas)

Tanaman pohon Zaitun dalam bahasa Latinnya dikenal dengan nama Olea europaea L. Biasa disebut dengan Olive. Beberapa jenis zaitun lainnya adalah Wild Olive (Olea africana), Oleaster (O. europaea var. oleaster), American Olive (Osmanthus americana), Fragrant Olive (O. fragrans) Buah Zaitun muda dapat dimakan mentah ataupun sesudah diawetkan sebagai penyegar. Buahnya yang tua diperas dan minyaknya diekstrak menjadi minyak zaitun yang dapat dipergunakan untuk berbagai macam keperluan. Zaitun dikelompokkan ke dalam suku Oleaceae Minyak zaitun berasal dari buah zaitun yang pohonnya pertama kali ditemukan di daerah Crete, Yunani sekitar 5000 atau 7000 tahun yang lalu. Sejak zaman tersebut, pohon zaitun merupakan sumber pangan, minyak, kayu ,obat obatan dan dijadikan symbol kebijakan dan perdamaian. Pohon zaitun dianggap sebagai pohon suci, siapapun yang berani untuk menebang akan dihukum atau diasingkan. Dari daerah Crete, pohon zaitun menyebar ke daerah Amerika, Syria, Palestina dan Israel, namun pusat penanaman pohon zaitun tetap berada di negara negara Medditerania seperti Spanyol, Portugis, Turki, Itali dan Yunani.
Zaitun mulai berbuah saat berumur lima tahun , productive berbuah pada umur 10-12 tahun dan usianya dapat mencapai ribuan tahun, sehingga yang tadinya perdu telah menjadi pohon besar. Pohon zaitun yang berumur ribuan tahun di antaranya pernah ditemukan di Palestina yang bertahan hidup hingga 2000 tahun. Selain itu pohon zaitun banyak di sebut dan di wahyukan dalam kitab suci 3 agama besar dunia , antara lain Islam , Kristiani dan Yahudi :
1    Dalam Al-Qur’an , ( Surah – At-tiin , An-Nuur 24:35 ,Al-An’aam 6:99 dan Al- An’aam 6:141 ) .
D   Dalam Injil / Bible , ( Roma :11:17 , Matius 26:30 , Zakaria 4:11 dan Mazmur 128:3,Yehezkiel 47:12, Genesis 8:11 )
3. Dalam Manuskrip Kitab Taurat : Minyak Zaitun banyak digunakan dalam ritual agama bangsa Yahudi.
Demikian pula di didalam hadits Rosululloh Sholallahu Alaihi Wassalam , beliau bersabda,”Hendaklah kalian menggunakan minyak zaitun sebagai lauk dan buatlah ia sebagai minyak oles, karena ia (minyak zaitun) berasal dari pohon yang diberkahi.” (HR Abu Daud, disebutkan dalam Shahihul-Jami’ no 4921 dan menurut Syaikh Al Albani ini merupakan hadits shahih).
Dalam Injil Yehezkiel 47:12, Allah berbicara tentang pohon Zaitun : “Buah dari padanya akan menjadi daging, dan daun daripadanya untuk obat.”
Ekstrak daun teh zaitun untuk Pengobatan Cancer Cervix dan banyakpenyakitlainnya
Keterangan: leher rahim adalah bagian bawah rahim, tempat di mana bayi tumbuh selama kehamilan. Serviks Kanker disebabkan oleh beberapa jenis virus yang disebut papillomaviruses manusia ( HPV ). Kebanyakan tubuh perempuan mampu melawan infeksi HPV. Tapi kadang-kadang virus mengakibatkan kanker. Anda berisiko lebih tinggi jika Anda merokok, memiliki banyak anak, menggunakan pil KB untuk waktu yang lama, atau infeksi HIV. Serviks Kanker mungkin tidak menimbulkan gejala apapun pada awalnya, tetapi kemudian, Anda mungkin memiliki sakit panggul atau pendarahan dari vagina. Dokter dapat menemukan sel abnormal dengan melakukan tes Pap – memeriksa sel dari leher rahim di bawah mikroskop. Dengan mendapatkan Pap Smear secara teratur dan pemeriksaan panggul Anda dapat menemukan dan mengetahui perubahan sel sebelum berubah menjadi kanker. Radikal bebas telah didakwa sebagai penyebab utama dari berbagai penyakit berbahaya.
Kandungan Flavonoid dan Oleuropein dalam pohon Zaitun (Olea europaea) ekstrak daun sangat signifikan. Aktivitas antioksidan dari pohon Zaitun (Olea europaea) ekstrak daun hampir dua kali lebih tinggi dibandingkan lainnya yang digunakan umumnya antioksidan seperti Selenium dan vitamin E . Bahan kandungan pohon Zaitun (Olea europaea) ekstrak daun menunjukkan aktivitas scavenging radikal jangka panjang dan spektra EPR adalah dicatat pada waktunya untuk mengikuti kinetika reaksi. Pohon zaitun (Olea europaea) ekstrak daun dapat digunakan dengan keyakinan untuk mengobati Kanker serviks bersama dengan perawatan konvensional lainnya dengan agen kemoterapi.
Petunjuk Untuk Penggunaan:
Rebus 50 Gram daun Zaitun ( Var. Olive Mission , memiliki kandungan Oleuropein paling tinggi ) dalam 250 ml air selama 30 menit. Saring dan minum 15 ml ekstrak dua kali sehari selama enam bulan.. Prognosis Kanker Serviks adalah sangat membaik dalam enam bulan pengobatan dengan pohon Zaitun (Olea europaea) daun ekstrak.
Tidak ada efek samping dilihat dengan pohon Zaitun (Olea europaea) ekstrak daun untuk mengobati Kanker Serviks.
Hasil yang Diharapkan:
Sebuah perbaikan yang signifikan dalam prognosis kanker serviks terlihat dalam enam bulan suplementasi dengan ekstrak daun pohon Zaitun (Olea europaea) , hasil yang diharapkan Dalam: 6 bulan pengobatan.
Para ilmuwan juga telah mengidentifikasi sebuah senyawa baru yang berasal dari asam oleanolic daun zaitun yang melindungi terhadap perkembangan kanker hati pada hewan laboratorium.. Baik Hati dan kanker payudara telah diidentifikasi sebagai menanggapi daun zaitun. Hal ini menunjukkan secara khusus efektif dalam mencegah kanker dengan hubungan yang kuat untuk inflamasi, seperti liver, usus besar, prostat, dan kanker lambung.
Sebuah versi dari asam oleanolic, ditemukan dalam daun zaitun, secara signifikan mengurangi pertumbuhan tumor hati pada hewan laboratorium, menurut peneliti dari Johns Hopkins University dan Dartmouth Medical School.
Dalam studi mereka, penggunaan dalam jumlah kecil dari ekstrak daun zaitun, disebut triterpenoid analog CDDO-Im, menghasilkan penurunan dari 85 persen lebih besar dalam volume tumor hati, dengan dosis yang lebih besar menghasilkan pengurangan 99 persen.
“Bahkan pada dosis rendah, CDDO-Im menginduksi sel melindungi gen, menghambat kerusakan DNA oleh aflatoksin dan dramatis pengembangan blok tumor hati,” menurut Melinda Yates dari Johns Hopkins University dan penulis utama studi tersebut.
Percobaan, dipimpin oleh para peneliti di Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, menunjukkan CDDO-Im menjadi efektif pada dosis 100 kali lebih rendah dari senyawa lainnya yang dikenal untuk mencegah kanker pada manusia. Kesimpulanya, para peneliti percaya CDDO-Im dapat sangat efektif dalam mencegah kanker dengan hubungan yang kuat untuk peradangan, seperti hati, usus besar, prostat, dan kanker lambung.. Hal ini juga bisa berperan dalam mencegah penyakit seperti neurodegeneration, asma dan emphysema.
Extrak Daun zaitun untuk pengobatan kanker payudara
Hasil Laboratorium menunjukkan bahwa asam oleat secara dramatis memotong ekspresi gen yang terlibat dalam perkembangan kanker payudara telah diakui sebagai sebuah terobosan besar dalam memahami manfaat diet Mediterania. Dan tidak mengherankan jika dalam kitab suci , Alquran ,Injil, Zabur dan Taurat ,Tuhan telah menjelaskan manfaat besar Pohon Zaitun untuk kehidupan dan kesehatan Manusia sejak ribuan tahun yang lalu.
By:www.naturenutiens.com
Dalam era kehadiran dadah dan ubatan suplemen kesihatan sintetik di kaunter jualan pada hari ini , seringkali kita terlepas pandang kepada sumber penawar berkesan seperti dedaunan zaitun yang telah wujud sejak beribu tahun lamanya.
Dalam cerita silam mengenai Bahtera Nabi Noh, seekor merpati telah dikirim sebagai utusan untuk meninjau petanda kehidupan terawal di bahagian bumi yang dilanda petaka banjir.
Petanda awal yang ditemui adalah daunan zaitun baru dipetik segar. Pohon zaitun adalah satu daripada tumbuhan, paling banyak dimanfaat dalam sejarah ketamadunan silam; kayunya dimanfaatkan sebagai balak sementara buahnya diproses untuk menghasilkan minyak bernilai tinggi.
Hari ini, telah diketahui umum bahawa minyak zaitun merupakan salah satu antara minyak paling berkhasiat di mukabumi ini.
Jangka hayat pohon zaitun lebih panjang berbanding mana-mana pohon berbuah lain di atas planet ini. Dedaunan pohon zaitun mengandungi kompaun-kompaun (sebatian-sebatian) yang memungkinkan pohon ini hidup melebihi 1000 tahun lamanya. Ia mampu bertahan hidup dalam cuaca ekstrem panas mahupun sejuk, ketika kemarau, juga rentan terhadap serangan serangga-serangga perosak, virus-virus dan bakteria.
Penyelidikan saintifik telah membuktikan terdapat sekitar 100 kompaun-kompaun (sebatian-sebatian) semulajadi yang wujud di dalam dedaunan segar pohon zaitun.
Kompaun-kompaun (sebatian-sebatian) semulajadi ini bukan sahaja menghasilkan makanan kepada pepohonan zaitun malah berpadu tenaga mempersiapkan tanaman dengan sistem pertahanan cukup bertenaga di sepanjang tahun.
Sistem pertahanannya yang sangat bertenaga membolehkan pepohonan zaitun hidup lebih lama berbanding mana-mana pepohonan buahan lain di atas mukabumi!
Masyarakat purba Mesir kemungkinannya adalah masyarakat terawal yang memanfaatkan penggunaan dedaunan zaitun. Mereka menganggap dedaunan zaitun sebagai sumber kekuatan surgawi. Dengan berpegang kepada kepercayaan tersebut, mendorong mereka untuk mengekstrak minyak zaitun dan memanfaatkannya untuk memuniakan raja-raja mereka yang telah mangkat.
Lain-lain kebudayaan mendapati dedaunan zaitun lebih bermanfaat bagi mereka yang bernyawa daripada yang telah mati. Lebih berkurun lamanya, telah wujud pendokumentasian bahawa dedaunan zaitun merupakan herba penawar terkenal dalam melawan deman.
Penyelidikan telah mengusulkan yang kompaun-kompaun (sebatian-sebataian) “pertahanan” daripada dedaunan segar pohon zaitun cukup berpotensi dalam meningkatkan kesihatan manusia.
Kompaun-kompaun (sebatian-sebataian) ini termasuklah kumpulan anti-oksida polifenolik yang amat bertenaga.
Kumpulan anti-oksida ini mempertahankan sel-sel kita daripada serangan dan kerosakan radikal-radikal bebas. Ia juga membantu menghalang penyakit-penyakit degenaratif seperti penyakit jantung dan kanser, selain memperlahankan proses penuaan.
Kumpulan anti-oksida juga telah dikaji pada spektrum lebih luas dalam fungsi-fungsinya. Ini termasuklah dalam aktiviti merendahkan tekanan darah, anti-peradangan, anti-trombotik dan juga aktiviti anti-mikrobial terhadap pelbagai jenis virus, bakteria dan yis (kulat).
Kajian-kajian yang dijalankan baru-baru ini, menunjukkan cairan daripada ekstrak minyak zaitun daripada dedaunan segar pohon zaitun mengandungi sehingga lebih 40 kali antioksida berbanding dengan minyak zaitun dara, ekstra yang terbaik.
Ekstrak dedaunan zaitun segar juga mempunyai 5 kali lebih banyak kuasa antioksida berbanding dengan Vitamin C, 28 kali lebih banyak kuasa antioksida berbanding jus Noni dan 6 kali lebih banyak berbanding dengan jus Goji.
Hari ini para saintis juga telah membuat penemuan mengenai kompaun (sebatian) pahit di dalam dedaunan pohon zaitun yang dikenali sebagai Oleuropin (Oleuropein).
Dalam banyak-banyak manfaatnya, Oleuropin bila diambil akan berfungsi dalam tubuh kita dalam menentang bermacam-macam penyakit penyebab virus, yis, fungsi dan bakteria berbahaya.
Pada tahun 1960an para penyelidik Itali melaporkan yang Oleuropin mampu merendahkan tekanan darah pada haiwan. Penemuan ini mencetuskankan minat meruap-ruap terhadap dedaunan zaitun. Lain-lain penyelidik Eropah juga mengesahkan penemuan ini. Dalam penemuan lain mereka juga mendapati Oleuropin juga meningkatkan aliran darah di dalam arteri-arteri koronari, melegakan aritmia dan mencegah spasma (kekejangan otot) usus. Para penyelidik tersebut tidak lama kemudian membuat kepastian bahawa kandungan aktif di dalam Oleuropin merupakan unsur yang dipanggil sebagai asid elenolik
Pada akhir tahun 1960an para penyelidik Amerika mendapati yang asid elenolik ini merencatkan pertumbuhan virus-virus. Antara lain, ia didapati meredakan aktiviti varieti virus-virus yang berkaitan dengan selsema biasa pada manusia. Ujian-ujian makmal pada masa ini lebih membuktikan asid elenolik bukan sahaja member kesan terhadap virus-virus, malah bakteria dan juga protozoa-protozoa berparasit.
Penyelidikan dan minat terhadap ekstrak dedaun zaitun kemudiannya terus maju kehadapan (lebih jauh lagi). Di bawah ini beberapa penemuan yang paling terbaru:
• Dalam satu siri eksperimen, Oleuropin didapati melakukan proses pentakaftifan bakteria. Ini rupanya dilakukan dengan pelarutan (pencairan) garisan luar mikrob-mikrob.
• Di Fakulti Farmakologi Sains Universiti Milan, para penyelidik mendapati yang Oleuropin merencatkan pengoksidaan lipoprotein berdensiti-rendah (berkepadatan-rendah), yang dikenali sebagai “kolestrol merbahaya” yang terlibat dengan penyakit jantung dan arteri.
Ini mungkin mendorong kepada pengurangan dalam pengoksidaan kolesterol merbahaya dan juga memperlahankan kelajuan pengumpalan platelet-platelet darah yang boleh membawa kepada proses penggumplan (pembekuan) merbahaya.
• Di Universiti Granada di Sepanyol, ahli farmakologi telah membuktikan yang ekstrak dedaun zaitun akan menyebabkan relaksasi (pengenduran) pada dinding-dinding arteri pada haiwan-haiwan di makmal.
Keputusan-keputusan tersebut mencadangkan kepada pemanfaatan ekstrak dedaun zaitun dalam menangani masalah hipertensi, iaitu kesan pertama yang telah dinyatakan oleh para penyelidik lebih 30 tahun yang lalu.
• Di Tunisa, para penyelidik mendapati yang cecair ekstrak dedaunan zaitun mengurangkan masalah hipertensi, tahap gula darah dan tahap-tahap asid urik di dalam rodensia.
Penemuan ini sekali lagi membuktikan potensi esktrak dedaun zaitun di dalam rawatan hipertensi, juga penyakit kencing manis dan jantung. Peningkatan dalam tahap asid urik juga merupakan faktor berisiko kepada penyakit jantung.
Selama berkurun lamanya masyarakat Mediterranean juga telah memanfaatkan khasiat daripada dedaunan segar pohon zaitun sebagai khasiat penyembuhan.
Penyelidikan baru-baru ini mula membongkar potensi sepenuhnya produk terapeutik yang menakjubkan ini. Dan manfaat-manfaat kesihatan Ekstrak Semulajadi Daun Zaitun ini telah diterbitkan secara meluas di seluruh dunia.
Ekstrak Dedaun Zaitun Orifera 100% semulajadi merupakan makanan tambahan dengan pelbagai kegunaan. Tiada produk herba lain yang diketahui mampu mempamirkan keunggulannya dalam spektrum lebih luas seperti yang ditunjukkan oleh ekstrak dedaun zaitun. Ini terutamanya di dalam pemanfaatannya sebagai anti-mikrob dan lain-lain manfaat kesihatan.

Apa Yang Diperkatakan Oleh Kalangan Profesional

Dr James R Privitera, MD, seorang ahli Fizik di Covina, Calofornia, mula menggunakan Ekstrak Dedaun Zaitun di awal tahun 1995. Beliau berkata ” Saya fikir kita baru saya mula menggores pada lapisan luar yang kelihatannya seperti herba unik yang amat bernilai dengan pelbagai kegunaan/pemanfaatan. Kita terus mendengar daripada para pesakit, berkenaan manfaat-manfaatnya yang terbaru dan tidak disangka-sangka. Walaupun kita belum lagi mempunyai perspektif jangka panjang, keputusan-keputusan klinikal peringkat awal amatlah positif.
Dr Phil Selinsky daripada Institut Bagi Pembelajaran Holistik di Santa Barbara, California melaporkan, ”beberapa orang pesakit telah memberitahu saya yang Ekstrak Dedaun Zaitun menghilangkan jangkitan (infeksi) pergigian mereka dalam masa beberapa jam sahaja. Tindakbalasnya agak hebat.”
Arnold Takemote seorang Ahli Biokimia melaporkan, ”Ia (Ekstrak Dedaun Zaitun) yang pastinya mempunyai kuasa, terutamanya terhadap virus-virus yang lebih kukuh (kental)! Ia memenuhi ruangan yang kita belum pernah mampu mengisinya sebelum ini. Ia memberi kita peralatan baru yang berkesan.”
Keadaan Keputusan
Tekanan Darah Tinggi Membantu merendahkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.
Usus-usus Membantu mencegah spasma (kekejangan otot) usus.
Jangkitan-jangkitan Kuman Oleuropin mempunyai kesan-kesan antibakteria bertenaga.
Virus-virus selsema Merencatkan pertumbuhan virus-virus yang berkaitan dengan deman selsema dan flu (selsema).
Parasit-parasit Menentang serangan parasit-parasit & protozoa
Radikal-radikal bebas Mengandungi rangkaian antioksida-oksida yang agak luas dan luarbiasa tinggi yang melindungi daripada kerosakan radikal-radikal bebas
Tahap-tahap gula darah yang tinggi Merendahkan kandungan gula darah pada pesakit-pesakit kencing manis (diabetes)
Gout Membantu mengurangkan tahap-tahap asid urik dan masalah-masalah gout
Pembengkakan Nodus Limfa Mengurangkan pembengkakan Nodus Limfa
Herpes dan Kurap Membantu menyingkirkan virus-virus herpes dan kurap
Arteritis Boleh Membantu melegakan kesakitan sendi-sendi dan arteritis reumatoid
Deman Malaria dan Denggi Membantu dalam rawatan jangkitan-jangkitan deman malaria dan denggi
Jangkitan-jangkitan Yis Vagina Melawan jangkitan-jangkitan yis vagina.

Berdasarkan ujian makmal, kalsium elenolik di dalam Oleuropin didapati membunuh virus-virus dengan menganggu proses-proses penghasilan asid-asid amino tertentu.
Ini menghalang virus daripada gugur, membiak (bertunas) atau berkumpul pada membran-menbran sel.
Kajian menunjukkan yang kompaun (sebatian) ini mempunyai keupayaan untuk menembusi sel-sel perumah yang telah dijangkiti dan tanpa boleh terpulih lagi akan merencatkankan replikasi (penghasilan semula) virus.
Di dalam retrovirus, kompaun (sebatian) ini akan meneutralkan penghasilan enzim transkripsi (transcriptase) terbalik. Adalah dipercayai juga ia turut akan menutralkan enzim protease.
Enzim-enzim ini amat mustahak kepada retrovirus seperti HIV iaitu dalam mengubah sel-sel sihat RNA.
Para penyelidik di Eropah telah menyiasat kandungan Oleuropin dan berpendapat ia melakukan pentaktifan ke atas bakteria dengan melarut (mencairkan) lapisan luaran mikrob-mikrob.
Kajian-kajian lebih terbaru pula menunjukkan Oleuropin dilihat mampu melindungi lipoprotein berdensiti-rendah (berkepadatan-rendah) daripada pengoksidaan , lantas melindungi sistem kardiovaskular daripada kerosakan radikal-radikal bebas.
Ekstrak semulajadi dedaun zaitun ini dilihat amat berkesan sebagai pembina sistem imun (pertahanan diri) dengan terus merangsang penghasilan fagosit (phagocyte).
Ia juga mengandungi flavinoid-flavinoid dan ester yang membentuk struktur kompleks di mana organisma mikro yang telah dijangkiti tidak mampu untuk membina pertahanan terhadapnya.
Kajian keselamatan ke atas kalsium elenolik daripada Oleuropin telah diuji di makmal ke atas haiwan dan diterbitkan oleh Syarikat Upjohn pada tahun 1970. Kajian telah membuat kesimpulan yang walaupun diambil dalam dos-dos beberapa ratus kali lebih tinggi daripada dicadangkan, tiada toksid atau lain-lain kesan sampingan tidak diingini akan muncul.
Tiada kajian-kajian yang diketahui, telah dijalankan berkaitan dengan kesannya terhadap ibu-ibu mengandung atau yang menyusukan. Tiada kajian juga yang diketahui mengenai perkaitan antara Ekstrak Dedaun Zaitun dengan lain-lain kajian farmaseutikal yang telah dijalankan.
Terdapat juga mereka yang pada awal pengambilannya mengalami apa yang dikenali sebagai Kesan Herzheimers. Ini merupakan reaksi detokfikasi dan bukannya tidakbalas terhadap produk.
Sekiranya wujud mana-mana simptom ini- kelesuan, diarea (cirit-birit), sakit kepala, sakit otot dan sendi atau simptom-simpton seperti selsema, kurangkan amaun pengambilan dan minyak banyak air sehingga badan mampu menyingkirkan sisa-sisa toksin. Kebanyak individu tidak mengalami kesan-kesan sebegini.
Ekstrak Dedaun Zaitun Orifera diperbuat terus daripada dedaunan zaitun yang dipetik segar.
Dedaunan segar dipilih, dituai dan diekstrak dalam masa cuma beberapa minit setelah dipetik bagi mengelakkan sebarang kemerosotan mutunya.
Kompaun-kompaun (sebatian-sebatian) akti-oksida di dalam dedaunan zaitun boleh menjadi rosak dan hilang keberkesanannya bila terdedah kepada suhu, cahaya dan udara yang keterlaluan.
Kompaun-kompaun (sebatian-sebatian) ini akan mula merosot bila dedaunan mula dituai. Justru pemantauan terhadap masa teramat penting.
Tiada aktiviti penyimpanan (penstoran) pengeringan atau kerosakan kepada dedaunan akan dibiarkan berlaku semasa proses pengekstrakan kami. Ini bagi memastikan kompaun-kompaun (sebatian-sebatian) semulajadi utama dedaun seperti oleuropin,hidrosiltirosol (hydroxytyrosol) asid kafeik (caffeic), tirosol dan sebagainya terus dikekalkan untuk memberi keberkesanan maksimum.
Tidak seperti beberapa ekstrak dedaun zaitun yang lain, ekstrak kami tidak diperbuat daripada dedaunan yang telah menjalani pengdehidratan atau pengeringan beku, serbuk-serbuk dibancuh semula atau serbuk-serbuk pemangkin tiruan Oleuropin.
Ia diperbuat sepenuhnya daripada dedaunan zaitun yang segar dan masih hijau. Ini bagi memastikan kandungan semulajadi utamanya adalah mudah diperoleh dengan ketersediaan-bionya. Tiada kimia-kimia bertoksid digunakan di dalam penyediaan ekstrak dedaun zaitun kami.
Oleh sebab itu, anda boleh pastikan yang Ekstrak Dedaun Zaitun Orifera adalah berkualiti terbaik, 100% asli, diperbuat daripada dedaunan segar dan kaya dengan pelbagai kompoun-kompaun (sebatian-sebatian) asli dari anugerah alam.
Tambahan pula ia tidak mengandungi perasa tiruan, pewarna, bahan pengawet, alkohol, gula, laktos, kanji, yis, gluten ataupun produk-produk haiwan.
Tulisan di atas diambil dari berbagai sumber,anda dapat mencarinya melalui browsing.  Di ANGEL NURSERRY,mencoba mengkultur atau membudidayakan pohon Zaitun. Meski sampai hari ini belum berhasil,namun nurserry ini sudah dapat menjual pohon zaitun ukuran 1 meter lebih.  Biasanya harganya antara Rp.550.000 sampai Rp.6oo.000,dapat dipesan melaui nomor 089638140473.  Selain itu Agriprosfec2020-mitra tani juga sudah menjual pohon yang banyak kasihatnya ini.

About firdausgarden

Pengusaha bidang agribisnis dan budayawan

Komentar ditutup.

%d blogger menyukai ini: